Deze talenquest is gemaakt in het kader van het ontwerpteam voor het opzetten van Taakgericht onderwijs bij de Moderne Vreemde Talen op het Helen Parkhurst in Almere. Ik heb bij het maken van deze Talenquest hulp gehad van:
Sarah Talbot (EHvA)
MA A.H. Koffeman (UvA)
dhr. dr. P.E. Bimmel (UvA)
Johan Keijzer (APS)
In deze talenquest krijgen de leerlingen de opdracht om individueel of in tweetalen het schoolsysteem in Frankrijk te onderzoeken en verschillende taken op het Collège en daaromheen uit te voeren. Leerlingen oefenen met behulp van deze talenquest alle vier taalvaardigheden. Ze lezen teksten, luisteren naar radiofragmenten en muziek, spreken berichten in en rapporteren schriftelijk in het Frans tijdens hun onderzoekstocht.
Ik hanteer voor deze talenquest een formatieve en summatieve evaluatie. Dat betekent dat leerlingen beoordeeld worden tijdens het project (leerproces) maar ook via een eindopdracht hier "de Eindtaak".
Deze talenquest is bedoeld voor leerlingen die minimaal beschikken over de luistervaardigheid, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en leesvaardigheid Frans op niveau A1 van Common Europeaan Framework of Reference zie: http://www.languages.unimaas.nl/Niveaus_Common_European_Framework_Reference/CEF_Francais.htm
Dit zijn leerlingen van klas 3 Havo/Vwo.
Samengevat zijn de ERK niveaus voor deze Talenquest:
Voor de luister en schrijfvaardigheid niveau A1
Voor de lees- en spreekvaardigheid niveau A1+/A2
Wat leerlingen moeten kunnen
Leerlingen kunnen een gesprek voeren met een Franse medestudent
Leerlingen kunnen informatie uit teksten halen (specifieke informatie)
Leerlingen kunnen vragen stellen in het Frans over activiteiten/bezigheden en schoolse zaken
Leerlingen kunnen informatie opzoeken over Franse scholen en Franse muziek
Leerlingen kunnen werken met een tekstverwerkingsprogramma (MS Office word)
Leerlingen kunnen werken met PowerPoint, paint en video- en geluidsopnames kunnen maken (hulpbronnen met verwijzingen naar handleidingen zijn opgenomen onder Bronnen/Ressources
Computervaardigheden zoals de spellingscontrole voor Frans
Computervaardigheden zoals knippen, plakken en illustraties van het internet halen
Kunnen zoeken op Internet met behulp van zoekmachines.
Benodigdheden voor leerlingen die deelnemen aan deze talenquest zijn:
(ICT-)rijke leeromgeving, hierbij kan gedacht worden aan:
Een ruimte voor contactonderwijs (tafelgroepen), voorzien van beamer, geluidsboxen, verduistering, microfoon, ondersteunende software (geluidsrecorder, mediaplayers) en ook
Mogelijkheid om thuis op de pc met deze applicaties te werken (ivm rooster)
Computers voor de docent en leerlingen met Internet internetverbinding
Streaming audio en video met mogelijk geluidsboxen in het lokaal
MS office Windows geluidsrecorder (staat standaard onder bureauaccessoires op alle Windows Pc's)
Programma audacity: http://www.audacity.com
Microfooninstellingen: http://website.wlg.nl/webkeek/Technische%20handleidingen/instellingen_microfoon.pdf
Windows media player en Real player (www.real.com) om diverse bestandsformaten af te spelen
Mogelijkheid om taken in de elektronische leeromgeving te publiceren (en ondersteuning door systeembeheer die de taken op de webserver zet), bijv. http://www.moodle.org
PDF reader
Hardware
Beamer in het lokaal (denk aan vastschroeven, beveiliging en goed opbergen van de afstandsbediening)
Projectiescherm dat voor het bord kan komen (of witte muur achter het bord als het bord omlaag is; denk aan goede verduistering lokaal).
Denk aan mogelijk geluidsoverlast voor naburige lokalen gedurende vertoning van uitzendingen in de moderne vreemde talen
Printer in de klas/in de buurt van de klas
(Video/film)camera
Microfoons en koptelefoons: kan in vorm van zelf aan te schaffen headsets (dat werkt goed is de ervaring, mét een naamsticker erop).
E-mailadressen voor leerlingen en docenten (bijv. hotmail.com en docenten school mail).
Computers met Internet aansluiting.
Samenwerkend leren
De opdracht is zo gestructureerd dat leerlingen in duo's moeten werken, waarbij elke leerling individueel verantwoordelijk is voor zijn bedrage aan het uiteindelijke groepsresultaat. Regelmatig wordt de nadruk op een taakverdeling gelegd waarbij aspecten van samenwerkend leren aan de orde komen. Leerlingen worden formatief en summatief geëvalueerd. Hierbij wordt ook aan meervoudige intelligentie gedacht, de opdrachten zijn gevarieerd en de leerlingen kunnen kiezen hoe ze een opdracht vorm kunnen geven. Voor meer informatie over Samenwerkend leren zie Ebbens e.a. 1997 en mms://ondemand.xs4all.nl/apsstr/samenwerkend_leren.wmv
Extra hulp: Dit kan verkregen worden door aan de docent te vragen.
Het kan zijn bijvoorbeeld om
een vraag te stellen
feedback te geven
een opdracht of rapportering te laten nakijken
Doelen
Leerlingen leren verschillende dingen van deze Talenquest:
Samenwerken
Informatie in het Frans van het internet kunnen halen.
Presenteren materiaal in een mondelinge presentatie vorm die ze zelf kiezen.
Kunnen praten in het Frans over schoolse activiteiten en hobby's, sporten e.d.
Schrijven producten in het Frans zoals, brief,dialoog, eindpresentatie, etc.)
Geven presentaties in het Frans
Creatief kunnen omgaan met de eindopdrachten
Kunnen plannen van taken over een langere periode (12 lessen van 70 minuten)
Eindtermen Frans Havo/Vwo
Voor de uitgebreide eindtermen zie: www.slo.nl/Handreiking_mvt_Duits_Engels_Frans_DEFINITIEF.pdf
In deze TalenQuest komen deze elementen allemaal aan de orde.
Er wordt aan de leerlingen gevraagd om een duo te vormen. Daarna moeten zij afwisselend, individueel en in duo's werken.
Zij kiezen een school uit in Frankrijk, waarover de rest van de taak zal gaan. (lezen, zoeken)
Zij moeten een Frans liedje kunnen verstaan en omschrijven (luisteren)
Zij moeten een brief schrijven over al hun bevindingen
En houden een gesprek met een Franse student over schoolsde zaken en hobbies.
De leerzaamheid van deze talenquest wordt bewerkstelligd door de volgende elementen:
Er is sprake van rijk taalaanbod van een niveau dat hoger is dan het huidige taalniveau van de leerlingen (internet).
De input is levensecht, actueel en functioneel (informatief).
De input is gevarieerd (multisensorisch).
De taak is aantrekkelijk mede omdat leerlingen een bepaalde mate van keuzevrijheid hebben
Leerlingen worden aangeraden eerst zelf hun taalproductie te beoordelen voordat ze een tekst inspreken.
Leerlingen kunnen zelf een rolverdeling bepalen afhankelijk van talenten en interesses.
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen worden ze uitgedaagd zelf bronnen te zoeken voor gebruik.
Spelenderwijs leren leerlingen omgaan met de Franse taal
Deze talenquest biedt de leerlingen motiverende werkvormen die hun nieuwsgierigheid wekken.
Nodig om deze TalenQuest met een klas of met een groep leerlingen uit te voeren:
De leerlingen kunnen een tekst inspreken (audio). Om hun teksten te kunnen inspreken moeten ze het programma audacity downloaden door op http://audacity.soundforge.net/ te klikken.
Computers met Internetaansluiting die streaming audio/video mogelijk maken.
E-mail adressen voor leerlingen (en docent) via e-mail om bijvoorbeeld informatie te kunnen aanvragen via e-mail.
Afspraken maken over gebruik van het computerlokaal en/of laptopcar voor de duur van de talenquest op locatie.
PowerPoint programma
Evt. een fototoestel (liefst digitaal)
Headset met microfoon
Er wordt beoordeeld of de leerlingen:
Hun opdrachten goed gedaan hebben (zie de criteria voor de verschillende opdrachten)
Een presentatie (op tijd) ingeleverd hebben (zie ook de criteria)
Goed samengewerkt hebben (het samenwerken tijdens het project)
U dient de leerlingen van tevoren te informeren over de criteria waaraan de verschillende producten moeten voldoen (zie criteria).
Voor uzelf dient u van tevoren vast te stellen aan welke criteria het schriftelijke en mondelinge spraakgebruik van uw leerlingen dient te voldoen, afhankelijk van hun taalniveau (dit in verband met het beginniveau van uw leerlingen).
De leerlingen worden straks beoordeeld op de volgende onderdelen:
Samenwerking in de groep
Taalgebruik: mondeling en schriftelijk
Presenteren en Gespreksvaardigheid
Zie de beoordelingsrubrieken: Evaluation
Ik hoop dat u na het lezen en werken met deze site enige feedback wilt geven. Alleen met feedback van andere docenten en professionals, kan deze site verder blijven ontwikkelen. Aarzel dus niet contact met mij op te nemen. Natuurlijk kunt u ook met vragen of suggesties terecht.
http://www.languages.unimaas.nl/Niveaus_Common_European_Framework_Reference/CEF_Francais.htm
http://www.slo.nl/themas/00158/00002/Handreiking_mvt_Duits_Engels_Frans_DEFINITIEF.pdf/
mms://ondemand.xs4all.nl/apsstr/samenwerkend_leren.wmv
Handboek ontwerpen Talen